Web NTVMSNBC   
NTVMSNBC'yi açılış sayfam yap
Video
Foto Galeri
Türkiye
Dünya
Ekonomi
Spor
Teknoloji
Sağlık
Kültür Sanat
Yaşam
Hava Yol
Yeşil Ekran
Eğitim
Moda
Otomobil
Doğuş Yayın Grubu
NTV
CNBC-e
e2
NTVSPOR.NET
NBA TV
NTV Radyo
Eksen 96.2
Radio N101
NTV Yayınları
N. Geographic
 
NTVMSNBC Anasayfa
NTV

Konu: Windows Vista ve 2007 Office sistemi
Konuklar: Microsoft Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Çağan, Microsoft Windows Vista Ürün Müdürü Halil Gökoğlu ve Microsoft 2007 Office Müdürü Sibel Yılmaz


Celal Pir: Haftanın son NTV'ye Sorun programından hepinize mutlu günler değerli izleyenler. Evet ilki geçtiğimiz yıl düzenlenen, 10.000 kişinin katıldığı Microsoft Zirvesi'nin 2. cisi Çarşamba günü Lütfi Kırdar Kongre ve Kültür Merkezi'nde başladı. Zirvenin ilk gününde Microsoft'un yeni ürünleri olan Windows Vista ve 2007 Office sistemlerinin Türkiye lansmanı yapıldı. Halka açık olan zirve, bugün de devam edecek ve sona erecek, bunu hemen belirtelim. Bizde bugünkü programımızda bilişim sektöründe en son teknolojilerin sunulduğu Microsoft Zirvesi'ni, Microsoft’un yeni ürünleri Windows vista ve 2007 Office sistemleriyle ilgili merak ettikleriniz tüm soruları Microsoft Türkiye Genel Müdür Yardımcısı sayın Mustafa Çağan, Microsoft Windows Vista Ürün Müdürü sayın Halil Gökoğlu ve Microsoft 2007 Offıce Müdürü sayın Sibel Yılmaz'a ileteceğiz ama programımıza başlamadan önce bize ulaşabileceğiniz, soru ve görüşlerinizi aksettirebileceğiniz telefon numaralarını da anımsatmak istiyorum izninizle. Telefon numaramız 0 212 335 40 35, öte yandan faksımız 0 212 335 00 35, bize internet üzerinden programımıza www.ntvmsnbc.com adlı haber portalı üzerinden de ulaşabilirsiniz. Evet Microsoft’un yeni ürünlerinden bahsedeceğiz dedik, Microsoft zirvesinden bahsedeceğiz dedik, konuklarımıza önce hoşgeldiniz diyelim. Sorularınızı aktarmadan önce Halil bey hoşgeldiniz.

Halil Gökoğlu: Hoşbulduk.

Celal Pir: İzninizle Mustafa bey ile başlayacağım. Hoşgeldiniz efendim sizde.

Mustafa Çağan: Hoşbulduk Celal bey.

Celal Pir: Hemen bir mühendis Erdem Özçelik, onun sorusuyla başlayalım, diyor ki;

Erdem Özçelik (Mühendis): Microsoft'un düzenlediği bu zirvenin önemi nedir? Geçen yılla bu yılı karşılaştırdığınızda ne gibi farklılıklar var?

Celal Pir: Önce zirveden bahsedelim.

Mustafa Çağan: Microsoft seviyesinin biz ilkini 2005 yılında yaptık. O zaman 10 bin ziyaretçi gelmişti. Bu sene internet üzerinden 12 bin kayıt aldık. Burada ciddi bir gelişme var, daha da fazla ziyaretçi geldiğini tahmin ediyoruz. Şu anda tam rakamlar belli değil. Açılışımızı Çarşamba günü sayın Ömer Sabancı TÜSİAD başkanı olarak yaptı ve kendisi burada TÜSİAD başkanı olarak son konuşmasını yaptı ve bilişimin önemini konumladı. Onun için kendisine çok teşekkür ediyoruz. Onun yanında bu sene sayın Ahmet Dördüncü Sabancı Holding’deki e-dönüşümü aktardı. Sayın Asım Kibar, Kibar holding’teki e-dönüşümü ve sayın Berna Erkas kendi şirketindeki. Bu bizim için çok önemli bir gelişme. Çünkü eskiden bizim hep şikayetimiz şuydu; bilişimciler biraraya gelip birbirimize anlatıyoruz ama kimse duymuyor. Artık bu CEO seviyesinde tartışılması gereken bir konu diyorduk. Artık CEO’ların buna sahip çıkmış olmasını görmek, bu işareti vermiş olmak bu zirvenin en önemli konusu oldu.

Celal Pir: Peki Mustafa bey bir bankacı sayın Recep Soylu’nun sorusuna geçelim, diyor ki;

Recep Soylu (Bankacı): Zirve bir anlamda Türk bilişim sektörünün biraraya geldiği bir platform aynı zamanda. Siz Türk bilişim sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz? Hangi alanlara daha çok ilgi var?

Mustafa Çağan: Biz geleceğini çok iyi görüyoruz. Türkiye’ye çok inanıyoruz. Şöyle bir örnek vereyim; 5 sene önce 500 bin bilgisayar satılıyordu Türkiye’de, şu anda 2.5 milyon bilgisayar satılıyor. Böyle bir gelişme dünyanın hiçbir yerinde yok. Bu tabi yeterli mi, değil. Çünkü bilgisayar tek başına bir ülkenin bilgi toplumu olması için yeterli değil ama gerekli bir konu. Bundan sonrasında daha fazla servise ve çözüme yönenilmesi lazım. Bundan sonraki hedefimiz bizim orada, Türkiye’ye katkıda bulunmak.

Celal Pir: Şimdi burada bir finans uzmanı hakikaten benim kalbimden geçen bir soruyu sormuş, Yunus Değirmenci diyor ki;

Yunus Değirmenci (Finans Uzmanı): Bilişim sektöründe sizin gibi yabancı şirketlerin hakimiyeti var. Türk şirketler bu alanda nasıl varlık gösterebilirler?

Mustafa Çağan: Ben öncelikle şunu söyleyeyim çok iyi varlık gösteriyorlar ve bu bir eko sistemdir, tek başına bir şirketin yapacağı bir şey değildir. Örneğin Microsoft’un elde ettiği 1 liralık gelirin karşılığında sektördeki iş ortakları 11 liralık gelir elde eder. Dünya ortalaması 7 liradır, Türkiye bunun ilerisindedir. Türkiye’deki iş ortakları daha fazla gelir elde etmektedir. Dolayısıyla aslında bu tip bizim gibi sunduğumuz çözümler başkalarının bununla yapacağı çözümlerin bir parçası olduğu için sektörde çok ciddi bir ivme kazandırır. Bunun yanında Türkiye’de örneğin bilgisayar üreticileri arasında Vestel gibi, Casper gibi, Data teknik gibi çok önemli Ortadoğu’da oyuncular var ve onun yanında da yine Logo gibi, Netsis gibi bir çok yazılım şirketleri var. Dolayısıyla ben katılmıyorum ki yabancı şirketlerin hegamonyasında olsun Türkiye pazarı.

Celal Pir: Peki sayın Çağan sizi uğurlamadan önce yeri gelmişken soralım, öğrenci Deniz Sarıkaya’nın cümlesiyle tabiki.

Deniz Sarıkaya (Öğrenci): Microsoft yeni nesil oyun konsolu Xbox 360'ı Türkiye'ye getirmeyi planlıyor mu? Bunu bir öğrenelim.

Mustafa Çağan: Kesinlikle planlıyoruz. Tahmin ediyorum 1 sene sonra burada olacak. Sadece Xbox değil amacımız zone’u getirmek. Zone yeni mp3 player ürünümüz ve wireless özelliği ile şu anda tek ve bunu da biran önce getirmek için uğraşıyoruz.

Celal Pir: Peki size kolay gelsin. Tabi Microsoft’un yeni ürünlerinden bahsedeceğimizi söylemiştik, özellikle Vista ve 2007 Office programlarından. Bu konudaki uzman isimler de konuğumuz. Önceliklke Halil bey sizde hoşgeldiniz programımıza.

Halil Gökoğlu: Hoşbulduk.

Celal Pir: Şimdi Vista ile ilgili bir kaç soru gelmişti, oradan başlayalım diğer sorular gelirken. Öğrenci Mehmet Bağcı diyor ki;

Mehmet Bağcı (Öğrenci): Windows Vista’nın, Windows Xp’den en temel farkı nedir? Vista ile neleri kolayca yapabileceğiz?

Halil Gökoğlu: Evet Windows Vista aslına herşey değişiyor. Ürünü kullanma şeklimizden yapabildiklerimize kadar. En öne çıkan ağırlıklı özelliklerinden bir tanesi arama. Artık Windows Vista’nın her ekranında, her menüsünde aramaya ulaşabiliyoruz.

Celal Pir: Peki mesela önümde bir bilgisayar var. Buradan bir örnekle bize gösterebilirsiniz. Yani nedir?

Halil Gökoğlu: Yapalım. Başlat tuşuna basıp Windows’u başlattığımızda gördüğünüz gibi artık ana menüde de arama var. Bu aramada da mesela excell programını başlatmak isteyelim ve nerede olduğunu kullanıcı bilmesin.

Celal Pir: Tamam.

Halil Gökoğlu: Sadece excell yazdığında, iki harf yazdığımda bana excell’i buluyor ve başlat dediğimde hemen başlatıyor.

Celal Pir: Hemen getiriyor.

Halil Gökoğlu: Veya mouse ile ilgili bir ayar yapmak istiyorum. Denetim masası’na gittim ama nerede bilmiyorum. Fare yazdığımda bana fare ile ilgili ya da güç ayarı yapmak istiyorum. Daha güç yazarken bana neler yapabileceğimi söylüyor.

Celal Pir: Bu mu farklılık? Başka yok mu?

Halil Gökoğlu: Yine arama sadece makineyle sınırlı değil, internet üzerinden de aynı şekilde aramayı yapabiliyoruz. Güvenlik özellikleri çok ön planda. Hem kullanıcıları internetten gelebilecek bir takım saldırılara karşı koruyor, hem de aslında özellikle bireysel, ev kullanıcıları için de çocukların internette güvenli sörf yapabilmesini sağlayan güvenli bilgisayar kullanabilmesini sağlayan ve aynı zamanda veriler arzu ederse bilgisiyar kullanım saatleri, çocuklarının oynadığı programlar, oyunlar hepsini denetleyebildikleri bir mekanizmayla geliyor Windows Vista.

Celal Pir: Peki. Bu konudaki değişiklikleri konuşuruz. İsterseniz hemen bir bankacının sorusuyla devam edelim. Aysun Düşener demiş ki;

Aysun Düşener (Bankacı): Bilgisayarımızın Windows Vista için yeterli olup olmadığını nasıl test edebiliriz? Vista 'yı yüklemek için bilgisayarımızı yenilememiz gerekecek mi? Vista kurulumu için bir bilgisayar asgari ne gibi özelliklere sahip olmalı?

Celal Pir: Mesela bizde bir bilgisayar vardı buraya kurduk. Ne özellikler?

Halil Gökoğlu: Aslında Windows Vista’nın donanım olarak istekleri önceki versiyonlardan birazcık daha farklı, birazcık daha fazla. Fakat geriye dönük piyasada satılan bilgisayarlara baktığımızda özellikle son 3 senede bilgisayar almış, satın almış bir kullanıcımız herhangi bir değişiklik yapmadan neredeyse Windows Vista’yı kullanabilir. Windows Vista’nın gereksinimleri 800 mghz hızında bir işlemci istiyor ve 512 megabaytlık bir hafıza istiyor. Windows Vista’nın grafiksel özellikleri çok ön plana çıkıyor. Bu grafik özelliklerini kullanabilmek için ise hafızamızın 1 gb olması gerekiyor. Bu belki bir çok kullanıcımız için minik bir problem olsa da artık hafıza kartları çok cüzzi ücretlere yaklaşık 20-30 dolarlar gibi küçük ücretlerle satılıp çok kolay bilgisayarlara eklenebiliyor. Yani bir çok kullanıcımız bilgisayar değiştirmek zorunda kalmayacak.

Celal Pir: Peki öğretmen Nagihan Karadağ demiş ki;

Nagihan Karadağ (Öğretmen): Windows Xp'den Vista'ya nasıl geçiş geçiş yapabilirim? Xp kullananların Vista’ya geçişi için herhangi bir kolaylık söz konusu olacak mı? Vista'yı bilgisayarımıza nasıl yükleyebiliriz?

Celal Pir: Bir kere bunun fiyatı ne kadar? Ben bunu diyorum ama Vista’nın fiyatı.

Halil Gökoğlu: Şimdi Windows Vista ile beraber 6 çeşit versiyonumuz geliyor. Bunların 3 tanesi bireysel kullanıcı, ev kullanıcıları için, 2 tanesi iş kullanıcıları için, son versiyonu ise çok teknolojiye meraklı, hem evinde hem işyerinde kullananlar için. Herşey benim bilgisayarımda olsun diyen kullanıcılar için. Tabi böyle bir geniş ürün grubu olunca fiyatları da 65 dolardan yaklaşık 400 dolara tabiki bunlar tavsiye edilen son kullanıcı fiyatları, değişkenlik gösterebilir gibi bir skalamız var. Fakat biz bireysel kullanıcılar için özellikle öğrenciler için Türkiye’de çok fazla biliyorsunuz var. Home premium yani ev kullanıcılarının en üst versiyonu olan sürümü, bu 65 dolarlık fiyatla piyasaya süreceğiz geçiş sürümü. Bunu kullanıcılarımız teknoloji mağazalarından ediniyor olacaklar. Yine upgrade ya da geçiş yükseltme tabir ettiğimiz bir cd’miz, dvd’miz var. Kullanıcılar bunu alıp çok rahat geçişlerini yapabiliyorlar.

Celal Pir: Yani alacağız, cd case’e koyacağız.

Halil Gökoğlu: Next, next ya da türkçede devam da devam edeceğiz.

Celal Pir: Bu kadar yani başka bir şey yok.

Halil Gökoğlu: Bu kadar aynen, herhangi bir ayar yapmaları gerekmiyor. Tabiki yine bir önlem olarak kullanıcılarımızdan mutlaka dosyalarını yedeklemelerini, bunu aslında sürekli yapmalarını her zaman tavsiye ediyoruz.

Celal Pir: Aslında konuşacağımız konular var Vista ile ilgili ama Sibel hanım da geldi. Öncelikle hoşgeldiniz. Biraz Office 2007’den de bahsetmek istiyorum. Tabi tekrar Vista’ya dönmek kaydıyla diyelim. Ben şu bilgisayarı sizin o tarafa doğru biraz da göndereyim. Öncelikle bir muhasebecinin cümleleriyle başlayalım. Ben izleyicilerimizin sorularına öncelik verdiğim için. Seçil Atasever diyor ki size;

Seçil Atasever (Muhasebeci): Microsoft 2007 Office sistemi 2003 Offıce'den daha verimli olacak mı?

Celal Pir: Bir kere bir kıyaslama yaparsak nedir durum?

Sibel Yılmaz: Aslında çok güzel bir soru. Çünkü en önemli farklılık verimlilikte. Office çünkü kişinin verimliliğini artıran bir çözüm. Yeni versiyonda verimliliği de artıran en önemli yenilikte kullanıcı ara yüzü. Burada gördüğünüz gibi şöyle çevireyim. Eski yapıdan çok daha farklı bir görsel ara yüz geldi. Artık menüler, toolbar’lar yok. Burada gördüğünüz şerit mantığı geldi. Bunun anlamı da şu, biraz bir şeylerle dolduralım. Aslında yaptığınız şeyi yukarıdan opsiyonları anında size getiriyor ve canlı ön izleme özelliği var. Mesela buradan bir fontu değiştirelim. Mouse çok şey yapamadım ama önce isterseniz.

Halil Gökoğlu: Ben isterseniz alayım.

Celal Pir: Tamam.

Halil Gökoğlu: Mesela fontu değiştirmek istedik. Tabi burada sağ tarafa. Canlı ön izleme özelliği ile ..

Celal Pir: Sürekli ekranda bu değişiklikleri yapabilmek için bir ön izleme yüzü yazdınız.

Halil Gökoğlu: Evet. Yani kullanıcı da aslında değişikliği yapmadan ne gibi değişiklikler olabileceğini görüyor.

Celal Pir: Anladım.

Halil Gökoğlu: Yani düzeltmesine gerek yok.

Celal Pir: Peki verimden kastımız sadece bu ara yüzün getirdiği bir hız var ve görsellik var değil mi? Yani istediğimize çevirebiliyoruz, hızlı bir şekilde çeviriyoruz. Bunun dışında başka ne var?

Sibel Yılmaz: Aslında burada verimlilik bir, kullanıcı ara yüz’ünün getirdiği şöyle bir verimlilik var; daha önce 7-8 tıklama ile yaptığınız bir çok şeyi 2-3 operasyonda yapabiliyoruz. Bu aslında verimliliği çok artırıcı bir özellik.

Celal Pir: Tamam. Halil beyden rica edelim o arada onu göstersin siz anlatırken.

Sibel Yılmaz: Mesela hani rakamlara baktığınız zaman analiz yaparken özellikle sayıları girdiğinizde ...

Halil Gökoğlu: Ben şimdi bir takım sayılar girmeye çalışıyorum.

Sibel Yılmaz: Bunları biz conditional formating duruma göre analizde bir tıklamayla hemen seçip mouse’ta bir problem var. Onun için biraz geç açılıyor.

Celal Pir: O da bizim bilgisayarımızın küçük bir derdi olabilir.

Sibel Yılmaz: Şurada gördüğünüz gibi aslında değerin büyüklüğünü ve küçüklüğüne göre size rakamlar verebiliyor. Mesela seçtiğiniz bütün değerlerde en kötü 2 rakam hangisi veya en kötü 10 rakam hangisi gibi özellikle ...

Celal Pir: Anında hareketlere diyorsunuz, peki.

Sibel Yılmaz: Anında ve 2 tıklamayla yapabiliyorsunuz.

Celal Pir: Peki devam edeceğim. İzninizle mesela bir öğrenci Savaş Derinsu demiş ki;

Savaş Derinsu (Öğrenci): Mıcrosoft 2007 Office'nin çıkmasıyla Office 2003 ücretsiz mi olacak?

Celal Pir: Mesela eskisine de talipli olanlar olabilir, evet.

Sibel Yılmaz: Biz halen eskisini de kullanırız diyenler maalesef olmayacak. Çünkü genel yapı itibariyle zaten her ürünün yeni bir versiyonu var ve yeni versiyon, eski versiyondan çok daha yeniliklerle karşımıza geliyor ama eski versiyon satılmaya devam etse de rakamı sıfır olmuyor. Öyle bir durumumuz var.

Celal Pir: Peki öğrenci Güven Erdemir diyor ki;

Güven Erdemir (Öğrenci): Microsoft Office'nin programlarıyla beraber 2.2 gb yer kapladığını öğrendim.Teknolojinin gelişmesiyle programların daha az yer kaplaması gerekirken neden bu kadar çok yer kaplıyor?

Sibel Yılmaz: Aslında teknoloji gelişiyor ve özellikle ekranda görüldüğü gibi görsel etkiler çok artıyor. Bunun da tabi doğal olarak getirdiği bir kullanıcı açısından, yer açısından bir büyüklük var ama 2 gb’ın aslında hepsi programın kendisi değil. İnstall edilmesi için setup dosyaları da taşınıyor. Onun için hani programa baktığınızda 1-1.5 gb arasında yer kaplıyor. Bundan dolayı yeni özellikler eklenirken de tabi doğal olarak hard disk’te de belirli bir yer kaplıyor. O açıdan hani artı’sı ve eksi’sini değerlendirdiğinizde artı’sı daha fazla karışmıza gelir.

Celal Pir: Bu arada programda çok güzel grafikler yapıyor Halil bey. Peki öğrenci Cengiz Başaran sormuş, diyor ki;

Cengiz Başaran (Öğrenci): 2007’nin Office programının Türkçe'ye uyumu sağlandı mı?

Sibel Yılmaz: Kesinlikle sağlandı. Hatta bugün itibariyle tamamlandı. Şubat ayında fiyat listelerinde olacak, Mart ayında da kullanıcılarımızın elinde olacak.

Celal Pir: Office programının fiyatları nedir? Vista’yı almıştık.

Sibel Yılmaz: Office programı yine belirli versiyonlar içeriyor. En temel versiyonu ev kullanımı için olan. Home and student dediğimiz versiyon. Bunun içerisinde world, excell ve one note dediğimiz bir program var. One note yeni belki de çoğu kullanıcımız bilmiyor. Özellikle öğrencilerin işine yarayan not alma programı. Bu programın hani temelden baktığımızda fiyatları 150 dolardan, 400 küsur dolarlara kadar değişiyor.

Celal Pir: Ben bu arada Halil beye de bir şey sormak istiyorum gelmişkin yeri şimdi. Office ile ilgili aldık. Doktor Ozan Taşçı yanılmıyorsam o aktarmış, diyor ki;

Ozan Taşçı (Doktor): Microsoft ilk kez bir işletim sistemini diskin yanı sıra online olarak da satıyor. Türkiye’de de. kullanıcılar online Vista satın alıp, bilgisayarlarına yükleyebilecekler mi? Ne yapmaları lazım? Nereye başvurmaları lazım?

Halil Gökoğlu: Evet. Aslında bu online konusunu biraz açmak lazım.

Celal Pir: Tamam.

Halil Gökoğlu: Çünkü şu anda biliyorsunuz online alışveriş mağazaları da var. İşte Türkiye’de de bir çok örneği var bunların. Bunlarda bir ürün satılıyor olacak, tabiki fiziki olarak satılıyor olacak. Fakat kullanıcımız sanırım online internet üzerinden biz bunu satın alabilecek miyiz diye soruyor. Bu yeni bir program. Windows any time upgrade, her zaman yükselt diye geçiyor. Windows Vista’lı bir bilgisayar almış kullanıcımız veya Windows Vista’nın herhangi bir düşük versiyonunu almış bir kullanıcı. Dilediği taktirde üst versiyonlara geçebilmek için internetten sadece bir key alacak.

Celal Pir: Anladım ama ilk alışı yine fiilen ...

Halil Gökoğlu: Evet ya bilgisayarla ya da bir mağazalardan, ürünü çünkü fiziki olarak alması gerekir.

Celal Pir: Fiziki olarak satın alması gerekir. Yani o disk’te yapabildiğimiz indirmeleri internet üzerinden tamamen kurulum olarak alamıyoruz aşağı yukarı.

Halil Gökoğlu: Hayır.

Celal Pir: Peki burada güzel sorular var. Bir mühendis sayın Kazım Karaduman sormuş, diyor ki;

Kazım Karaduman (Mühendis): Vista'yı yükledikten sonra eski sistemime geri dönme de şansımız var mı?

Halil Gökoğlu: Windows Vista’nın içerisinde çünkü işletim değişikliği yapıyorsunuz, çok büyük bir değişiklik.

Celal Pir: Değişikliği var evet.

Halil Gökoğlu: Tabiki bilgisayarın tekrar baştan kurulması gerekiyor ama burada bizim tavsiyemiz kullanıcımıza dosyalarını yedek alıp tekrar Windows Xp cd’si ile baştan kurulumu yapıp geri dönebilir. Windows Vista’nın içerisinde özel bir geri döndürme fonksiyonu yok. Aslında şunu eklemek istiyorum; şöyle bir yeni özelliğimiz var; Windows Vista’da kullanıcılar dökümanlarında değişiklik yapıp kaydettikten sonra isterlerse önceki hallerine geri dönebiliyorlar. Yani çalıştığınız bir dökümanı yanlışlıkla sildiniz ve kaydettiniz. Normalde o çalışmayı baştan yapmanız gerekirken bir tuşla dökümanın eski haline ulaşabiliyorsunuz.

Celal Pir: Şimdi en çok gelen soruyu aktaracağım size Halil bey, bir de zamanı hızlı kullanmaya çalışıyorum. Çünkü çok soru var. Mühendis Ahmet Topçu diyor ki;

Ahmet Topçu (Mühendis): Güvenlikle ilgili sorunlar olduğu bu yüzden programın geciktiği ifade ediliyor. Bu ne kadar doğru. Vista’daki yeni güvenlik önlemleri nedir? Vista'nın güvenlik açıkları var mı? Kopyalamaya karşı ne gibi önlemler alındı?

Celal Pir: Orada bir şey göstermemiz gerekiyorsa onu da bilgisayardan gösterebilirsiniz tabi buyrun.

Halil Gökoğlu: Hani uzun bir soru, aslında biraz vakit alacak gibi ama mümkün olduğu kadar kısa sürede yanıtlayacağım. Windows Vista’yla ve 2007 Office sistemiyle beraber Microsoft bu araştırma geliştirme çalışmalarına 2001 yılında başladı ve yapmak istediği gerçekten şu andaki yaşadığımız sayısal hayata uyumlu, kullanıcılarımızın her türlü ihtiyaçlarını karşılayacak, onları daha verimli ve etkin kılacak bir üründü ki ve tüm güvenlik önlemleri de beraberinde getirmiş. Windows Vista bizim çok önemle güvenliğinin çok iyi olduğunu vurguladığımız, güvenlik özelliklerinin çok fazla olduğunu iddia ettiğimiz bir ürün. Kullanıcıya bir çok anlamda güvenlik sağlıyor. Hem internet üzerinde kullanıcının kimlik avı ki biliyorsunuz bu Türkiye’de bankacılık mağdurları çok fazla.

Celal Pir: Evet doğru.

Halil Gökoğlu: Hem de artık notebook’lar hayatımızda. Bir notebook’un çalınması sadece maddi bir değer kaybı değil aynı anda o şirketin çok değerli, işte kimi almış, kime satmış, neyi satmış, kaç paraya satmış gibi çok değerli şirket bilgilerinin de rakiplerin eline geçmesine yolaçabildiğinden yine bitlocker gibi diski şifreleyen teknolojiler Windows Vista ile beraber geliyor.

Celal Pir: Peki mesala burada önemli sorulardan biri olduğuna inandığım bir başka soru var. Aslında bunu çok hızlı geçtik ama Türkiye’de çokça tartışılıyor ve konuşuluyor. Siz söylemiştiniz ama bunu biraz göstermek istiyoruz eğer yapabilirsek. Hamdi Baştürk bir emekli diyor ki;

Hamdi Baştürk (Emekli): Çocukları internetteki tehlikelerden korumak için önlemler aldığınızı söylediniz. Bunlar gerçekten yeterli olacak mı? Nasıl işleyecek bu sistem?

Halil Gökoğlu: Şimdi aslıda biz bunun için çok uzun sürelerden beri bir çalışma yaptık. Hem şu andaki mevcut Windows Xp kullanıcıları için, hem de Windows Vista kullanıcıları için. Xp kullanıcılarımız eğer orjinal lisanlı ürün kullanıyorlarsa microsoft.com/turkiye adresinden bu buradaki bir iş ortağımızın yaptığı lokal bir internet çözümümüz var, buna ulaşabilirler ama Windows Vista ile beraber de Windows Vista’nın kendi içerisinde ebeveyn denetimleri diye bir alanı var. Bunun da yine nerede olduğunu bilmiyoruz. Ben sadece ebeveyn yazdığımda ebeveyn denetimlerini seçmek istiyorum. Tabiki bu ayarlı değil önceden, o yüzden biraz bizi uğraştıracak ama kullanıcımız şunları yapabiliyor; öncelikle aile güvenliğiyle ilgili burada tanımladı, çocukların her birisi için birer kullanıcı tanımlıyor ve bunlar için isterse neler yapmışlar, hangi web sitelerine gitmişler, kimlerle konuşmuşlar, ne konuşmuşlar, kime mail atmışlar bir raporlama alabilir.

Celal Pir: Güzel bir raporlama sistemi var.

Halil Gökoğlu: Veya ben sadece çocuğumun şu web sitelerinin güvenliği olduğunu biliyorum, sadece bunları girmesini istiyorum diyebiliyor veya bunları içeriklere göre filtreleme yapabiliyor. Örneğin işte şiddet içeren bir web sitesine girmesin veya ...

Celal Pir: Örneğin porno yazan bir yere girmesin.

Halil Gökoğlu: Evet pornografik içerik olan bir web sitesine girmesin gibi limitasyonlar yapabiliyor. Bilgisayarla uğraştığı saatleri, bilgisayar kullandığı saatleri limitleyebiliyor. Ben işte şu saatlerde bilgisayar kullansın, şu saatlerde ödevlerini yapsın diyebiliyor ve bunlarla ilgili detaylı raporlar alabiliyor. Yine kullandığı programlar, oyunlar. İşte oyunları hafta içi oynasın, hafta sonu oynasın vs. gibi denetimleri yapmaları ve bunu kullanıcı bazlı yani 5 yaşındaki çocuğum için bu ayarlar geçerli olsun ama 18 yaşındaki oğlum için gerçi 18’de pek ihtiyacı olmaz ama 17’ler için daha farklı ayarlar mümkün olabiliyor.

Celal Pir: Bütün bu ayarları burada yapabiliyorsunuz, bu programdan.

Halil Gökoğlu: Evet hepsini yapabiliyor.

Celal Pir: Peki şimdi burada önemli bir başka soru daha var. O da diyor ki, bu çok farklı bir soru. Çünkü bunu sormam lazım. Çok sayıda izleyicimizden de geldi. Öğrenci Burak Soyuçaylı diyor ki bize;

Burak Soyuçaylı (Öğrenci): Korsan kullanıma izin verilecek mi? Verilmeyecekse kullananlara karşı ne gibi yaptırımlar uygulanacak?

Celal Pir: Hakikaten korsan kullanımı takip edebiliyor musunuz?

Halil Gökoğlu: Evet aslında korsan kullanımı takip edebiliyoruz ama bu bir çok kullanıcımızın sandığı şekilde işte Microsoft’un onların bilgisayarlarına girmesiyle vs. ile değil, tamamen kullanıcılarımızın aslında kendi yaptığı geri bildirimlerle. Biz 1 Temmuz 2005 tarihinden itibaren mevcut Xp kullanıcıları için de bir program açıkladık, orjinal Windows avantajı diye. O tarihten itibaren de kritik güvenlik güncellemeleri hariç bütün güncellemeleri drive güncellemelerini, yeni ürün özelliklerini sadece lisanslı kullanıcılarımıza yaptırıyoruz. Windows Vista’da da yine bu bu şekilde olmaya devam ediyor olacak. Kullanıcılarımız Windows Vista’nın bazı özelliklerini, daha doğrusu bir çok özelliğini sadece lisanslı oldukları zaman kullanabiliyor olacaklar.

Celal Pir: Evet. Peki ben Sibel hanıma bir şey sormak istiyorum, bir grafiker Utku Karaca sormuş bize, diyor ki;

Utku Karaca (Grafiker): 2007 Office sistemi, 2003 sürümlerine ek olarak hangi ürünleri içeriyor?

Celal Pir: Ek olarak içerdiği ürünler var mı?

Sibel Yılmaz: Aslında ürün olarak, isim olarak baktığınızda genelde aynı. Bir tek home and student versiyonu değişti. Onda excell, word vardı ve daha önce outlook vardı. Yeni versiyonda ise one note eklendi. Çünkü öğrencilerin outlook yerine farklı ewmail çözümleri kullandığı baz alınarak onun yerine daha çok ihtiyaçlarını giderecek olan not alma yazılımı.

Celal Pir: Bir gösterebilir misiniz onu bilgisayar üzerinden.

Halil Gökoğlu: Tabi hemen.

Sibel Yılmaz: Bakalım.

Celal Pir: Ve tabi bu arada sistemden mi çıktık, yok hayır çıkmamışız.

Sibel Yılmaz: Kurulursa inşallah onu gösterebileceğiz. One note yazalım.

Halil Gökoğlu: One note kuruldu, geldi. Enter’a basman yeterli.

Sibel Yılmaz: Şimdi bunun en önemli özelliği özellikle not alırlarken şurada gördüğünüz farklı konularda mesala üniversite öğrencisi olduğunu düşünün. Şurada konu başlığını yazıyorsunuz ve sağda hemen yeni sayfayı kendisi size açıyor. Güzel tarafı da mesala öğretmeni dinlediğiniz anda herhangi bir yerde eğer donanımınız destekliyorsa şuradan kayıt almaya başlıyorsunuz ve daha sonra yazıya devam ettiğinizde size tamamen sol tarafta da bunu kategorize ederek not alan özellikle öğrenciler en çok bundan faydalanabilecek. Onun için home and student ...

Celal Pir: Peki bunun türkçesi var mı? Türkçe olarak kullanabiliyor muyuz? Yoksa tamamen ingilizce üzerinden mi gidiyoruz?

Sibel Yılmaz: Kesinlikle türkçesi de var ve zaten kutunun içerisinde türkçe olarakta gelecek. O da Mart ayında müşterilerimizin elinde olacak.

Celal Pir: Peki bu sistemleri aldığımız zaman kurma süreleri nedir? Mesela Vista’yı kurma süresi nedir?

Halil Gökoğlu: Donanıma göre değişiklik gösteriyor ama 20 dakika ile 40 dakika arasında kullanıcımız kurabilir.

Celal Pir: Kendi başına kurabilir mi?

Halil Gökoğlu: Kendi başına kurabilir. Menüler çok açıklayıcı, çok yardımlı. Bu arada yine lisanslı kullanıcılarımız hem Windows Vista için hem 2007 Office sistemi için Microsoft iletişim hattından 444 67 87 numaralı telefondan destek alabilirler.

Celal Pir: Peki. Bir öğrenci Burç Türkoğlu sormuş, diyor ki;

Burç Türkoğlu (Öğrenci): Windows Xp destekli oyunları da Windows Vista’da çalıştırabilecek miyiz?

Celal Pir: Herkesin derdi bu oyun. Ben bile seviyorum oyunları.

Halil Gökoğlu: Evet. Tabi aslında bu biraz oyun üreticisiyle alakalı. Windows Vista oyunlar alanında direct x10 desteğini sunuyordu. Direct x10 daha çok yeni çıkmış bir teknoloji ve sadece Windows Vista‘da var. Bir çok Xp oyunu çalışıyor olacak. Tabiki üreticileri oyunlarını Windows Vista’ya uyarladıkça da hepsi çalışacak diye söyleyebiliriz evet.

Celal Pir: Yavaş yavaş çalışacak. Öğrenci Mustafa Toprak sormuş bize diyor ki;

Mustafa Toprak (Öğrenci): Vista macintosh’larda kullanılan iletişim sistemine hakikaten çok benziyor. Bir esinlenme söz konusu mu?

Celal Pir: Herhalde o sırayla gelen şeyleri gösterdik ya dosyaları arka arkaya, macintosh’ta vardır o.

Halil Gökoğlu: Vardır aynen. Vallahi aslında bu soruya cevap vermek çok zor. Hani bir esinlenme var mıdır, yok mudur bilemem ama aslında bunların yapılması hep kullanıcının daha etkin, daha verimli nasıl çalışabileceğiyle ilgili. Örneğin ben yine bir alt tab deneyini göstermek istiyorum. Bir çok kullanıcımız kullanır.

Celal Pir: Tamam.

Halil Gökoğlu: Alt tab’ı kullanırken önceden sadece ikonları görürdük.

Celal Pir: Doğru.

Halil Gökoğlu: Örneğin 8 tane açık excell programımız varsa bizim 8 tane excell işareti görürdük ve dosyamızın hangisi olduğunu anlayamazdık.

Celal Pir: Doğru.

Halil Gökoğlu: Burada bakın görüntülü olarak nereye gitmek istediğinizi, hangi excell’e gideceksek hatta onun da içinde neler olduğunu bile görebiliyorsunuz.

Celal Pir: Aşağı yukarı görebiliyorsunuz.

Halil Gökoğlu: Dolayısıyla aslında tüm bu görsel, hatta saydam da bir ara gözümüz var bakın arka tarafında görebiliyoruz.

Celal Pir: Arka tarafta görünüyor evet.

Halil Gökoğlu: Tamamen verimliliğin artmasıyla alakalı olarak yapılmış.

Sibel Yılmaz: Bende bir ekleme yapayım.

Celal Pir: Tabi buyrun.

Sibel Yılmaz: Office tarafındaki ara yüz’de de aslında çok önemli bir şey var. Hani macintosh’tan mı esinlendi sorusunun cevabı, kullanıcılardan esinlendik. Daha önce 2003 versiyonunda kullanıcı deneyim programı diye bir program yapıldı ve dünya genelinde yaklaşık 1 milyar bilgisayar oturumu üzerinde kullanıcıların hangi menülerden nerelere tıkladıklarına bakıldı ve bunun sonucunda da zorlandıkları yerleri nasıl çözeriz, hangi ara yüz’ü getirebiliriz analizinden sonra bu yeni ara yüz oluşturuldu. Yani tamamen kullanıcılardan aldık diyebiliriz.

Celal Pir: Hakikaten çok keyifli olmuş ama söyleyelim izleyicilerimize. Zeynep Esenoğlu avukat diyor ki;

Zeynep Esenoğlu (Avukat): 4 farklı Vista versiyonu var. Bunların Türkiye satış fiyatları ne olacak? Vista'nın en gelişmiş sürümü hangisi?

Celal Pir: Kısaca söylemiştik ama bir daha hatırlatalım.

Halil Gökoğlu: Evet 6 tane aslında Vista versiyonu var.

Celal Pir: Evet 6 tane.

Halil Gökoğlu: 1 tane sadece pc üreticilerine satılıyor. En gelişmiş versiyonu da Vista 6. Biraz önce bahsettiğimiz hem iş, hem ev tarafındaki bütün eğlenceyi, bütün güvenlik, bütün iş özelliklerini bünyesinde bulunduran sürümümüz.

Celal Pir: Öğrenci Tarık Türkay diyor ki bize;

Tarık Türkay (Öğrenci): Vista’nın çıkışından sonra internet üzerinden Hp güncellemeleri sona mı erecek?

Celal Pir: Sona mı erecek?

Halil Gökoğlu: Hayır böyle bir şey yok. Yine biz çıkardığımız işletim sistemlerine çok uzun bir süre destek veriyoruz. Bunlar 5 yıl artı 5 yıl toplam 10 yıl gibi bir destek oluyor. Dolayısıyla biz aynı zamanda Vista ile ilgili geliştirmeler devam ederken Xp için tüm geliştirmeleri, tüm güncellemeleri aynen yapmaya devam ediyoruz.

Celal Pir: Ben bir şey sorabilir miyim? Virüs gönderiyorlar, ben bu yüzden bilgisayar kaybettim 1-2 defa hard disk kaybettim. Buna bir önlem var mı?

Halil Gökoğlu: Evet var. Buna aslında güvenlik tarafında bir önlem var. Windows Vista ile beraber gelen ...

Celal Pir: Uyuyan virüsler gönderiyorlar.

Halil Gökoğlu: Aynen öyle. İnternet explorer 7, Windows Vista ile beraber korumalı kip dediğimiz bir mod’da çalışıyor. Bu da kullanıcının bilinçli ya da bilinçsiz olarak intenet üzerinden herhangi bir virüs, solucan vs. zararlı bir programcık geldiğinde onun bilgisayara yüklenmesine engel oluyor. Kullanıcı çok inatçı ve bunu illa yüklemeye çalışma eğiliminde ise de hani artık ben bunu bilerek yazmak istiyorum. Burada da Windows Vista ile beraber gelen bir anti spayware programımız var windows defender. Windows defender orada hemen devreye girip “hayır sen bunu yükleyemezsin” deyip bu tarz zararlı programcıkların yüklenmesine engel oluyor.

Celal Pir: Halil bey ve Sibel hanım aslında konuşacak çok şey var ama süremiz bizim çok dar. Bundan sonrasını artık izleyenlerimiz biraz daha ilgilerini, dikkatlerini yönlendirerek elde edebilirler bilgileri. Hayırlı olsun programınız.

Halil Gökoğlu: Teşekkür ederiz, çok sağolun.

Sibel Yılmaz: Sağolun.

Celal Pir: Bizde programımıza bu hafta için burada nokta koyuyoruz. Haftaya yine birlikte olacağız ama 24 saat açık hattımız sürekli açık. Bize her konuda fikir, öneri, kritik ve düşüncenizi aktarabilirsiniz. Mutlu hafta sonları, hoşçakalın efendim.


Bu habere oy ver
Düşük
1 Puan 2 Puan 3 Puan 4 Puan 5 Puan 6 Puan 7 Puan 8 Puan 9 Puan 10 Puan
Yüksek
     •  En çok puan alan haberler

Yazdır Gönder Görüş yaz/ oku

                        Bu habere henüz yorum yapılmamış


Ana Sayfa | Türkiye | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür Sanat | Doğal Hayat | Eğitim | Moda
Spor | Hava Yol | İletişim | Yardım | İzleyici Görüşleri | Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları